Friday, March 4, 2011

jelajah gunung jerai

baru taw jerai hill resort ni baru jer di rasmikan bulan  mei 2010.
gunung jerai...
gunung jerai ni kawasan hutan yang bernilai tinggi taw..
minggu lepas entry dan kawan-kawan ko-k entry pergi klk (kegiatan luar kampus) ke gunung jerai..
best la juga..kitorang pergi 3 hari 2 malam..kitorang pergi sebuah bas..dalam 42 orang..sorang jurulatih tambahan..kitorang panggil dia k.zati..dia ok jer..masyuk la ngan kepala kitorang yang sedkit ting tong ni..huhu...anyway kitorang bertolak dari uum ke titi hayun 2 petang dalam pkul 6.45..biasalah kitorang adew yag kelas petang..termasuklah entry..entry abis kelas pkul 5..jalan2 pkul 5.20 smpai blik..nak mandi nk solat lagi..nasibla entry ni x suka nk bermake-up..=).. dalam perjalanan tu we oll berhenti jap solat maghrib di masjid tepi jalan..alamak lupa lak ape nama masjid 2..maklumlah x sabar nk pergi panjat gunung jerai 2..huhuhu..dalam pkul 9  lebih we oll berhenti lak kat pantai murni..berhenti makan ye..bukannya berhenti main air pantai 2..huhu..bez gak la makanan kat gerai 2..urmm..pantai 2 entry x taw la nk kata cantik ke x..sbabnya entry kan sampai dah malam..so x nampak la sangat pemandangan tepi pantai 2.. just dengar la bunyi alunan ombak 2..bila we oll siap makan...we oll teruskan lagi perjalanan kami ke titi hayun...
dalam pkul 9.50 malam kami pon sampai la ke tempat yang di tujui..disana terdapat 4 orang jurulatih dah menanti kedatangan kami...di sana kami dia arahkan untuk mengangkat kesemua barang2 yang kami bawa ke camp site yg telah di sediakan..

sesampai di camp site kami dibekalkan dengan peralatan-peralatan yang kami akan guna sepanjang bercamping di sana..we oll kene mencari patner masing2..so my patner is CHARK..dia ok la..satu kepala gak ngan entry..tanpa membuang masa ajk mengagihkan bekalan2 sepanjang 3 hari 2 malam 2 kat setiap group..1 group 2 orang jer..antara bahan-bahan yang kami dapat ialah 1kotak qoqus(lilin untuk memasak),2 pek maggi, 1 pek serbuk santan segera (tok 4 orang), seulas bawang besar, 2  biji ubi kentang, 1 tin sambal bilis (tok 4 orang), 2biji telur, 8 keping roti,sebilah pisau, 1 tin kecil sardin, 6 biji cili padi, 4 biji mastin,garfu n sudu, gelas, pinggan, 600gram beras, dapur, sedikit kobis,4 uncang tea,sedikit garam n gula,minyak, lilin tok dijadikan lampu,pocho(khemah kami)...
my second patner..chark....
antara barang-barang yang kami dapat
ni la menu yang kami rancang..
2 in one..masak air n nasi..
setelah selesai mengagihkan barang entry n de geng pon pergilah membina khemah untuk dijadikan alas tido kami..tapak dia agak teruk ckit la..sebabnya penuh ngan batu-bata..tpi kira ok la..terapi tok sakit2 badan..hehe..tyme orang lain duk mencari tapak khemah entry duk la kat bawah pokok 2..sebab entry rasa cam nk pengsan..almaklumlah.tyme ni entry demam..baru jer kene virus ni ptg xdi..pembawa virus ini ialah my rumet (ika) n my class mate (aishah)haha...mati la entry lau diorang baca..hehe..
ok kite truskan story ni..waktu duk termenung melihat bintang n bulan datanglah jurulatih masa entry ko-k sem lepas..iaitu en.zam..dia tanya naper entry duk termenung jauh?? teringat pakwe la 2..(sambil gelak2..)..entry pun ckap la trus terang kat dia..yang entry demam..dia pon terkejut la..n then dia paksa entry naik van ngan dia esok.. tpi entry x mau..dengan alasan entry nk kaut pengalaman mendaki gunung jerai..sempat gak la kiteorang bergaduh jap..last sekali dia mengalah..dia kata nak naik gunung jerai bleh tpi ngan syarat dia suh entry makan ubat..dengan berat ati entry pon setuju..huhuhu..
so bila siap bangunkan poncho 2..en.rahim (my jurulatih 4 this sem) pon ajar kami cara2 tok guna koqus n dapur 2 untuk masak meggi..n then dia ajar mcamna nak idupkan lilin di puncak gunung jerai..setelah abis taklimat 2..entry pergi la minta izin ngan en.rahim tok tidow awal..waktu 2 baru pakul 2pagi..di saat bdak2 lain duk praktis masak maggi patner entry n entry pon masuk la tidow..agipun pkul 4pgi nnti entry ngn patner kene bangun kene century..setelah dapat keizinan we oll pun masuk la tidow..setelah telan panadol 2 biji terus x sedar pape pon..huhuhu..
pkul 4 pgi we oll berjaga..di saat org lain tidow entry n patner pon masak la meggi..hehe..best gak makan meggi pagi2 hari ni..hehe..
dalam pkul 7 pagi we oll pun mulakan operasi memasak nasi, kari ayam (we oll bwa sendiri sedikit special dri kwan2 yg lain..hehe) n sayur kobis masukkan ubi kentang..pastu buat air tea n roti berintikan kaya (ini pon bawa sendiri..huhu)..oleh kerana we oll kene msak di kaki gunung jerai ni..so patner entry suh la entry bawa nasi n lauk2 tok di jadikan mkanan tengahari kami di dalam perjalanan mendaki..
selesai memasak we oll pon kemas barang2  yang x perlu tyme perjalanan 2..untuk di muatkan ke dlam van..selesai kumpulkan satu tempat we oll pon bergambar la kenangan di depan tangga kenari 1ooo tahun..
sempat snap pic kenangan di depan tangga kenari..
ni la gambar kenangan entry ngan first patner entry n second patner..
sempat jer posing..hehe..entry n patner entry ni gila gambar..huhu
tengok..we oll sempat jer posing..sedangkan we oll dah jauh ketinggalan di belakang...
pemandangan yang cantik..cam luar negara lak..

tengok bunga ni boleh hidup subur di atas puncak gunug jerai..
rumet entry tersangat jeles ngan entry coz entry snap pic ngn bunga kesukaannya..hehe

ni la gambar kenangan kami semasa di atas puncak tersebut..

haaahhh..sekarang percaya x??hehe..jangan jeles yek...so after puas tangkap pic we oll pun teruskan  perjalanan ke destinasi...dalam perjalanan 2 en.mad (jurulatih sem 1) story kat entry yang boss yang buka hotel 4 bintang 2 dlu stadi kat uitm ambik bidang catering n perhotelan.. tpi dia abis balajr dia kerja dekat pusat bowling kat jitra sebagai technician..pastu baru la dia buka hotel ni..dia tyme adew masa free dia tolong pekerja2 dia buat kerja..event tolong lap pinggan, mop lantai pon dia buat..baik btol la boss camni..nnti nk jadi boss n dpat boss camni rrr...hehe..berangan jer lebih..dia dah kawin dah (alamak melepas la..hehe) dia selalu berulang alik dari rumah dia di kuala muada 2 ke gunung jerai..fuh...dasyat 2...kadang2 jer dia tidow di hotel .. setiap pagi pkul5.00 pagi dia dah turun dari rumah dtang ke hotel..owhh lupa nak cakap nama dia en.anwar..
dalam duk borak2 2...kami pun smapai la ke destinasi yang kami tuju..very de hepii...
senaman kaki jap..nanti sakit lak kaki 2 law x buat..instructor  ialah en.rahim..hehe

hahh..ni la en.zam..jurulatih kami sem lepas..turun padang juga dia wlaupun esok dia adew praktikal kayak
ni lak en.mad..sanggup membantu kami walaupun dia x mengajar kami..hehe..terbaik la..
waktu petang 2 kami turun la memasak jap...menu kami nasi goreng, ubi kentang, air tea..kami combine ngan 3 orang jejaka ni..maklumlah group kami adew 3 jer jejaka..hehe..kaum pupus..agi pun kami x berapa nk masyuk sangat ngan perempuan ko-k kami..ramai yang gedik n lebih sudu dari kuah...it make me menyampah jer..tpi x semua la..kebanyakkan jer...tpi kira ok la..msak sma2 nagn dak laki2 ni bleh la nk try depa punya msakan..hehe...
we oll makan same2..siap adew candle de light dinner agi..fuhh..romantik gitu..hehe..jangan slah faham lak..we oll xde ape2 hubungan pun just kawan ko-k jer yek..
erm...jejaka ni tngah belajar cara2 membuka tin sardin..hehe..
jangan terkejut lak di puncak sana kami makan ala2 candle de light dinner..hehe

abis makan cande de light dinner kami buat lak bbq...kononnya bahagian masing2..masing2 bakar..tpi we oll x bakar just pergi buat muka simpati minta jer yang dah masak...hehe...sungguh jahat di situ yek..xpe2 we oll nk bgi pahala kat orang lain..hehe..
ni la makanan bbq kami..
selesai mkan bbq malam 2 adew bt sedikit LDK...so kami adew trademark masing2..trademark group kami "hentam saja lah.." group lain "garfu", "kito bako saja lah" entah la satu agi lupe la trademark dia apa.. malm ni gembira betul kami bermain..macam2 permainan kanak2 kami main..terus teringat zaman kanak2..hehe..
abis bermain bdak2 lain semua dah masuk tidow tapi kami still agi duk makan kentang bako..memang btol2 bako la kentang 2..mane idaknya..kentang 2 dah adew yang hangit..yang dah jadi arang pon ade..hehe..2 la leka sangat bermain..
malam 2 entry x leh tidow...entry rasa mmg penat sangat tpi kerana entry x sihat..walaupun cuaca di atas sana tersngat sejuk tapi entry rasakan yang badan entry terlalu panas...sebab 2 la entry x dapat nak tidow..so tyme 2 macam2 bunyi unggas kedengaran..
rumah banglo tempat kami bermalam...

pagi esoknya,  kami kene masak nasi lemak..sambal ikan bilis n telur dadar..boleh la tahan...dak laki lak masak meggi n bihun sup..kami pon tumpang la sekaki..yelah sma2 masak..air cam biasa la air tea..hehe..
so selesai makan n berkemas we oll pun truskan lah perjalanan kami ke kaki bukit pula.. treknya tidaklah terlalu mencabar yelah..kami ikut jalan raya...kata guard kat sana x bagi lalu ikut jalan pintas sebab ade seekor ular tedung selar..ular 2 bahaya..sebab  mereka menemui kulit ular n telurnya..so diorang suh kami ikut jalan raya..senang 2 mmg la senang..tapi bahaya la..sebab kenderaan macam motor, basikal kereta, van n sebagainya...sentiasa melalui jalan ini...
so korang lau nak tutrun ikut trek jalan raya ni entry nasihatkan berhati2 la ye...
ni trek perjalanan balik kami...cam nak terbang jer..trek yang terlalu senang tpi awas!!! laluan kenderaan lain..
cube perhati betul2..atas pokok 2 adew ape??hehe..monyet2..unik kan walaupun pokok ni xde daun still agi diorang duk..
perjalanan turun ke kaki gunung..trek ni agak mencabar..penat tahap gaban..terlalu tinggi bukit ini...

dalam pukul 11.00 pagi we oll sampai la ke kaki gunung 2..banyak btol kedai makan kat situ..so selepas senaman kaki we oll pun makan la nasi n solat di surau berhampiran tempat kami makan...sambil2 menunggu bas pkul2 2..kami pun snap la pic...hehe..
di kaki gunung..sempat jer jadi kanak2 riang..hehe
last pic kenangan di kaki gunung jerai...
bas yang membawa kami pulang ke u n datang ke gunung jerai...

kami bertolak dalam pkul 2.30 ptang kami smpai ke DPP ( dewan penginapan pelajar) masing dlam pkul 5..fuhhh..penat sangat..walaupun penat ianya setimpal dengan apa yang kami dapat n lihat..
so korang yang suka kan aktiviti lasak 2 bleh la ye lepas ni try2 mendaki gunung jerai 2...sangat2 berbaloi... dan yang pasti..banyak sangat kenangan entry dan kawan2 entry dapat sewaktu menjelajahi gunug jerai ini...dan kenangan ini tidak akan ku lupakan sampai bila2 pun..